Σε πολλούς Ελληνες το όνομά του ίσως να μην είναι και τόσο γνωστό, όμως στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης αποτελεί προσωπικότητα που με το έργο της σφράγισε την ιστορία του έθνους: είναι ο καλλιτέχνης τον οποίο οι Αμερικανοί τιμητικά επρόκειτο να αποκαλέσουν «Μιχαήλ Αγγελο του Καπιτωλίου» αφού ήταν εκείνος που με τον χρωστήρα του διακόσμησε το πλέον μεγαλοπρεπές κτίριο που στεγάζει τη Βουλή και τη Γερουσία και συμβολίζει για τους πολίτες των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής το Σύνταγμα του έθνους τους.
Πράγματι όλα ξεκίνησαν από τα Φιλιατρά Μεσσηνίας, όπου γεννήθηκε ο πατέρας του Κωνσταντίνου Μπρουμίδη, Σταύρος Μπρουμίδης, γόνος μιας εκ των παλαιοτέρων οικογενειών της πόλης. Κάποια στιγμή η ζωή τον υποχρέωσε να μεταναστεύσει στην Ιταλία, όπου γνώρισε την Αννα Μπιανκίνι. Μαζί της, στις 26 Ιουλίου 1805, απέκτησε τον Κωσταντίνο Μπρουμίδη και η γέννηση αυτού του παιδιού ήταν η απαρχή ώστε το όνομα Μπρουμίδης να μείνει στην αιωνιότητα.
Η Ελλάδα του πατέρα του εντυπώθηκε στο μυαλό του μέσα από τα πατρικά ακούσματα, ενώ η ελληνική μυθολογία μεταφέρθηκε στις νωπογραφίες του τόσο στη Ρώμη όσο και στην Ουάσιγκτον. «Το να διορθώνεις Ραφαέλο και Μιχαήλ Αγγελο στο Βατικανό και να εξωραΐζεις το Καπιτώλιο είναι εικαστικό επίτευγμα χαρισματικού καλλιτέχνη με θεία "κάλυψη"». «Αρκεί κάποιος να παρατηρήσει τον Ουρανό του θόλου, όπου εκεί αποτυπώνεται η "Αποθέωση του Ουάσιγκτον" για να συνειδητοποιήσει το μέγεθος του αριστουργήματος και μια δημιουργία που ο χρόνος φαίνεται να συμμαχεί αενάως μαζί της».
H στιγμή που ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης ως λοχαγός του παπικού στρατού αρνείται να πυροβολήσει τους επαναστάτες του Γαριβάλδη, με αποτέλεσμα να οδηγηθεί στις φυλακές για 14 μήνες, έπαιξε τον βασικότερο ρόλο «για να αγαπήσω τον δημοκράτη για εκείνη την εποχή ζωγράφο με την ελληνική καταγωγή».Ερεθίσματα έρευνας έδωσε επίσης η διττή μεταναστευτική ιδιοσυστασία του Μπρουμίδη: μετανάστης ο πατέρας, πρόσφυγας ο γιος. «Και όμως ο Κωνσταντίνος Μπρουμίδης επιβλήθηκε σε δύο λαούς με μόνο όπλο το πινέλο του και την αγάπη του για την τέχνη».
Τελικά όμως ο Κ. Μπρουμίδης υπήρξε μια τραγική φιγούρα. Οταν η Λόλα Γκέρμον, η δεύτερη γυναίκα του και μοντέλο των περισσότερων έργων του, τον εγκατέλειψε, το γεγονός στάθηκε καταλυτικό στη ζωή του. Τα βάσανά του δεν σταμάτησαν εκεί. Επεσε από τη σκαλωσιά του Καπιτωλίου και χτύπησε βαριά. Και αργότερα το τελειωτικό χτύπημα: ο Κ. Μπρουμίδης πέθανε πάμφτωχος και με τη μοναξιά σχηματισμένη στο γερασμένο από τις κακουχίες πρόσωπό του.

Η «Αποθέωση του Ουάσιγκτον» είναι ίσως το πιο γνωστό έργο του Κ. Μπρουμίδη

Ιερό Αγ. Αλούσιους, Τσαρλς Μπρομέο

Αίθουσα Συγκλήτου, Ουάσινγκτον

«Τόμας Τζέφερσον», έργο του Μπρουμίδη στην Αίθουσα Προέδρου

Αίθουσα Επιτροπής Κολούμπια - Τηλέγραφος

Η Λόλα Γκέρμον, δεύτερη σύζυγος και μοντέλο του καλλιτέχνη
tovima.gr